Selvhenter

-et godt tilbud

Selvhenter

Selvhenter er et tilbud om at hente og aflevere biblioteksmaterialer i lokale dagligvareforretninger.
Hedensted Bibliotekerne samarbejder med:

Dagli'Brugsen i Glud Leveringsdag tirsdag. Der pakkes fra Juelsminde Bibliotek
Dagli'Brugsen i Lindved. Leveringsdag tirsdag. Der pakkes fra Tørring Bibliotek
Dagli'Brugsen i Stenderup. Leveringsdag onsdag. Der pakkes fra Hedensted Bibliotek

Alle, uanset alder og bopæl, kan benytte tilbuddet.

Det kræver bare at du kontakter dit bibliotek og fortæller, hvilken dagligvareforretning du vil benytte.
Så vil du modtage et specielt lånerkort og en oplysende folder med posten, der beskriver, hvad du skal gøre.

Hvordan bliver jeg selvhenterlåner?
Du tager kontakt til det nærmeste bibliotek i Hedensted Kommune, og siger at du gerne vil oprettes som selvhenter-låner. Hvis du er låner på Hedensted Bibliotekerne i forvejen kan du evt. nøjes med at ringe til biblioteket. Hvis du ikke er låner på Hedensted Bibliotekerne er du nødt til at møde op på biblioteket så vi kan se dit sygesikringskort.
Når du bliver oprettet som selvhenterlåner, får du et selvhenterlånerkort og en tilhørende pinkode.
 
Hvordan reserverer og låner jeg som selvhenterlåner?
Der er flere muligheder:
- du kan gå ind på www.hedenstedbib.dk og på forsiden trykke på Søg materialer. Her kan du søge på det materiale, du gerne vil låne, når du har fundet det trykker du på Reserver nu. I feltet lånerkortnr. skriver du det nummer, der står udenpå selvhenterlånerkortet. I feltet pinkode skriver du den pinkode du fik, da selvhenterlånerkortet blev oprettet. Herefter vælger du fx Tørring Bibliotek, hvis det er i Lindved Brugs du gerne vil hente materialet. Se ovenstående liste, hvor du kan se hvilket bibliotek, der pakker til den brugs du gerne vil hente materialet i.
- du kan ringe til eet af bibliotekerne og bestille et materiale og sige, at du er selvhenter.
- du kan sende mail, hvor du skriver at du er selvhenter og hvad du ønsker at låne

Når du har bestilt/reserveret et materiale bliver det fundet og udlånt til dig, hvorefter det bliver sendt til det bibliotek, du har bestilt det til. Ude på de forskellige biblioteker pakker vi materialerne til jer - lægger dem i en selvhenterpose, sætter en navnelabel på posen og clipser posen til. Derefter sender vi en mail eller sms til jer den dag I kan afhente materialet i brugsen. Materialerne vil typisk kunne afhentes sidst på eftermiddagen i brugsen.

 
Hvordan ser jeg hvad jeg har lånt og reserveret og hvornår jeg skal aflevere igen?
Enten kan du se det på din udlånskvittering som lå i posen sammen med dit udlånte materiale i selvhenterposen. Eller også kan du gå ind på www.hedenstedbib.dk - logge dig ind (på højre side af hjemmesiden) med nummeret fra selvhenterlånerkortet og den dertilhørende pinkode. På den måde kan du se, hvad du har lånt på dit selvhenterlånerkort, hvad du har reserveret og hvornår du skal aflevere igen. Husk at tage højde for at materialerne skal retur til biblioteket for at blive afleveret - selvhentere har ekstra lang lånetid pga. transporten til og fra brugs og bibliotek.
 
Hvordan afleverer jeg igen?
Når du vil aflevere materialet igen, putter du det i den selvhenterpose materialet kom i, eller tag en ny pose på vognen i brugsen eller put det i en anden pose. Sæt et gult afleveringsklistermærke øverst på posen, så chaufføren kan se, at han skal have posen med retur til biblioteket. Husk også at sætte et afleveringsklistermærke på posen med materialer du ikke ønsker alligevel.
 
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte ét af Hedensted Bibliotekerne eller Dorthe Kristensen på tlf. 79741351 eller mail dorthe.kristensen@hedenstedbib.dk